donderdag 4 augustus 2011

Recensie van mijn laatste optreden in de Spieghels met Vivienne & friends

Vandaag de Holzhackertiroler- swingbuben in De Twee Spieghels, geen idee wat ons te wachten staat. Vooraf denk je Lederhosen en Jodelen, maar nee, ze openen gewoon met het thema van de Muppetshow. Ze zijn Kurt Schwab op baritonsax, Ewald Ebing op toetsen, Sven Rozier op drums en Cedric Glans op contrabas. Vanaf het tweede nummer bijgestaan door zangeres Vivienne Aerts. Het is een heerlijke jamsessie zeker als Tinus Koorn op mondharmonica zich er ook nog eens in mengt. Veel standards natuurlijk, zoals Honeysuckle Rose, een nummer van Toots (Bluesette?), Route 66, Take the A-train, Cry me a River en Come Rain or Come Shine. Voor ons verrassend is het nummer Jackie aan het einde van de tweede set, dat we niet kennen, maar dat overduidelijk een nummer van Annie Ross is. Blijkt ook zo te zijn, maar van na haar periode met Lambert, Hendricks & Ross. Jon Hendricks zagen we overigens eerder deze maand nog op het North Sea Jazzfestival in Rotterdam samen met Kurt Elling en Al Jarreau. Vivienne Aerts op haar best dus en ze gaat dat de komende twee jaar nog perfectioneren op Berklee in Boston. De derde set eindigt met een nummer van haarzelf dat de rest van de band nog nooit gespeeld heeft, maar dat hindert niet, het klinkt gewoon goed. Ze zijn ondertussen helemaal ingespeeld en improviseren met veel plezier. Het is weer een geweldige middag in De Twee Spieghels! Als toegift volgt nog Saint Thomas en dan is het helaas afgelopen. Had wat ons betreft nog uren mogen doorgaan, maar hopelijk komt er nog een vervolg. En dan wel graag iets van Jimmie Rodgers erbij. Want geen Lederhosen kan nog wel, maar geen Jodelen kan echt niet met zo'n bandnaam.

Foto's en tekst: Peter J. Visser
Muziekgezien